Vilkår og Betingelser
INNLEDNING
Dette kjøpet er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og e-handelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.
1. AVTALEN
Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så lenge det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.
Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.
2. PARTENE
Selger er NOVU SPORTSWEAR AS, org. 932 371 782 MVA, og betegnes i det følgende som selger/selgeren/vi/oss. Adresse: Hafslunds gate 36, 1738 Borgenhaugen. Kontakt: kontakt@novusportswear.no.
Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen/kunde.
3. PRIS
Alle priser er oppgitt i norske kroner (NOK) og inkluderer merverdiavgift (mva). Fraktkostnader (gratis ved kjøp over 599kr) kommer i tillegg og oppgis før kjøper bekrefter kjøpet.
4. AVTALEINNGÅELSE
Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren. Vi aksepterer gratis kansellering dersom det skjer innen 30 min etter bestilling er sendt inn til selger. Etter 30 min, gebyr på 49,- for kansellering.
Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, kjøper innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.
5. BETALINGEN
Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt til kjøperen.
Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.
Ved betaling med faktura, blir fakturaen til kjøperen utstedt ved forsendelse av varen. Betalingsfristen kommer frem av fakturaen og er på minimum 14 dager fra mottak.
Kjøpere under 18 år kan ikke betale med etterfølgende faktura.
Ved forsinket betaling vil det påløpe forsinkelsesrenter i henhold til gjeldende lovgivning.
6. FRAKT
Vi tilbyr gratis frakt på bestillinger over 599 kr.
Fraktselskap vi bruker:
Helthjem: Levering til postkassen eller nærmeste hentested
Posten/Bring: Levering til postkassen eller nærmeste hentested
Levering mellom 1-3 virkedager.
Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt tingen.
Fraktkostnader vil beregnes ved utsjekking og avhenger av varens vekt, størrelse og destinasjon.
Når pakken er levert av fraktselskapet, enten på døren eller i postkassen (avhengig av kundens valg), anses leveringen som fullført i henhold til loven. På dette tidspunktet er butikken ikke ansvarlig for eventuelle tap som tyveri. Risikoen overføres til kjøperen. Dette gjelder for både Helthjem og Posten.
Det anbefales at kunder velger hentepakke som leveringsmetode i kassen, da dette er en sikrere løsning.
Dersom leveringstidspunktet ikke er oppgitt i bestillingssystemet, skal selgeren sørge for å levere varen til kjøperen uten unødig forsinkelse, og senest innen 30 dager etter bestillingsdatoen. Varen skal leveres til kjøperens adresse med mindre annet er avtalt mellom partene.
7. UAVHENTEDE PAKKER
Er kjøper ikke hjemme når avtalt leveringen skal skje, ikke henter varene, eller nekter å motta dem, vil varene bli sendt tilbake til oss, og kjøper vil bli belastet for dette. I slike tilfeller vil du få muligheten til å få ordren sendt på nytt for 49 kroner. Hvis kjøper ikke betaler den nye fraktkostnaden eller ikke ønsker varene sendt igjen, vil et gebyr på 199kr bli trukket fra det betalte beløpet i tillegg til returfrakt på 49 kroner. Eventuelt restbeløp vil bli kreditert tilbake til kunde.
Dersom kjøper avtaler med fraktselskapet om å returnere varen og samtidig informerer oss innen fristen om at kunde vil benytte angreretten, trenger kunde bare å betale for returkostnaden.
8. RISIKOEN FOR VAREN
Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller kjøpers representant, har fått varene levert i tråd med punkt 6.
9. ANGRERETT
Vi ønsker at kunden skal være fornøyd med sitt kjøp hos oss. Derfor tilbyr vi en trygg og enkel angrerett i henhold til angrerettloven. Her finner kunden all nødvendig informasjon om hvordan kunden kan angre kjøpet:
Angrerettens omfang med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, har kjøper rett til å angre kjøpet i henhold til angrerettloven.
Melding om Angreretten
Du må gi oss beskjed om at du ønsker å benytte angreretten innen 30 dager fra den dagen du mottok varen(e).
Hygieniske Hensyn:
Produkter som undertøy og sokker er unntatt fra angreretten hvis de er tatt ut av forseglingen etter levering. Dette er av hygieniske årsaker, og det betyr at hvis du har åpnet forseglingen på undertøy eller sokker, kan du ikke returnere dem.
Angrefristen inkluderer alle kalenderdager. Hvis fristen utløper på en lørdag, helligdag eller annen fridag, forlenges fristen til nærmeste virkedag.
Starttidspunkt for Angrefristen
- Ved kjøp av enkeltstående varer: Angrefristen begynner å løpe fra dagen etter at varen(e) er mottatt.
- Ved abonnement eller regelmessig levering av identiske varer: Fristen begynner å løpe fra dagen etter første forsendelse er mottatt.
- Ved kjøp av flere leveranser: Fristen begynner å løpe fra dagen etter siste leveranse er mottatt.
Hvis vi ikke informerer deg om angreretten før avtaleinngåelsen, utvides angrefristen til 12 måneder etter den opprinnelige fristen. Dersom vi informerer deg i løpet av disse 12 månedene, 30 dager etter at du mottok informasjonen.
Ved bruk av angreretten må varen returneres til oss uten unødig opphold og senest 30 dager etter at kjøper har gitt melding om at kjøper ønsker å angre kjøpet. Kjøper må dekke de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt eller vi har unnlatt å informere om dette.
Du har rett til å prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon. Hvis prøvingen eller testingen går utover det som er forsvarlig og nødvendig, kan du bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen.
Vi forplikter oss til å tilbakebetale kjøpesummen uten unødig opphold og senest 14 dager etter at vi har mottatt melding om at du benytter deg av angreretten. Vi kan holde tilbake tilbakebetalingen til vi har mottatt varene tilbake fra deg, eller til du har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt tilbake.
RETUR
Kjøper har 30 kalender dager på å returnere fra dagen mottatt vare.
Bytte av varer er gratis (størrelse og farge).
Ubegrunnet retur, eller retur uten returskjema, aksepteres ikke.
For returer som ikke er bytter, trekkes returkostnaden fra tilbakebetalings beløpet. Kostnaden er for retur-frakt og beregnes slik:
- 1-4 produkter: 69 kr
- 5-8 produkter: 99 kr
- 9-11 produkter: 199 kr
- 12-15 produkter: 299 kr
- Mer enn 15 produkter: 399 kr
Kjøperens rett til undersøkelse av varen
For å kunne ta stilling til om angreretten skal benyttes, har kjøperen rett til å undersøke varen. En forsvarlig prøving eller test av varen for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon medfører ikke at angreretten faller bort, eller at det kan kreves kompensasjon for undersøkelsen. Rettigheten kan sammenlignes med de undersøkelsene man kan foreta hvis man kjøper varer i en butikk, eksempel- vis prøve et klesplagg.
Forbrukeren kan imidlertid bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen dersom prøving eller testing går utover hva som er forsvarlig og nødvendig. En redusert verdi på varen vil gjerne bestå av vask/rens eller reparasjonskostnader. Dersom varen ikke lenger kan bli solgt som ny vil den reduserte verdien tilsvare det objektive inntektstapet selger lider ved å selge varen som brukt, eventuelt kaste den dersom dette er nødvendig.
Det er selger som har bevisbyrden for at det foreligger en verdireduksjon, samt at dette skyldes kjøperens håndtering av varen. Dette innebærer at varen må bære preg av at forbrukeren har undersøkt den utover det som er nødvendig.
For at selger skal kunne kreve at forbrukeren erstatter verdireduksjonen, forutsetter dette at selger har gitt forbrukeren opplysninger om angrerett [9].
10. FORSINKELSE OG MANGLENDE LEVERING - KJØPERENS RETTIGHETER OG FRIS FOR Å MELDE KRAV
Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren.
Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post).
OPPFYLLELSE
Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse.
Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.
HEVING
Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet.
Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjørende.
Leveres tingen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.
ERSTATNING
Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av.
11. MANGEL VED VAREN - KJØPERENS RETTIGHETER OG REKLAMASJONSFRIST
Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.
Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning fra selgeren.
Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig.
RETTING ELLER OMLEVERING
Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.
PRISAVSLAG
Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.
HEVING
Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.
12. SELGERENS RETTIGHETER VED KJØPERENS MISLIGHOLD
Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.
OPPFYLLELSE
Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.
HEVING
Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kjøpet.
RENTER VED FORSINKET BETALING/INKASSOGEBYR
Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.
GEBYR VED UAVHENTEDE IKKE-FORSKUDDSBETALTE VARER
Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selger belaste kjøper med et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år.
13. GARANTI
Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 9 og 10.
Vi tilbyr 2 års garanti mot produksjons- og materialfeil som var til stede ved levering. Garantien dekker ikke skader forårsaket av normal slitasje, feil bruk, bleking, feil vask eller dårlig vedlikehold.
14. PERSONOPPLYSNINGER
Behandlings ansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.
15. KONFLIKTLØSNING
Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 10 og 11. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukertilsynet for mekling. Forbrukertilsynet er tilgjengelig på telefon 23 400 600 eller www.forbrukertilsynet.no.
Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: http://ec.europa.eu/odr.